Praeguseks on välja töötatud mitmed programmid, mis detailse täpsusega kõik kodulehe puudused kenasti välja toovad. Ka kõige lihtsakoelisema veebilehe puhul võib nimekiri vigadest ja punastest hüüumärkidest olla uskumatult pikk. Paratamatult ei suuda kogenematu silm nimekirjast välja sõeluda olulist infot. Võib ka tekkida soov kohe leitud vigu korrigeerima hakata. Põhjalikku eeltööta ei pruugi sellest erilist kasu olla. Seega – tark ei torma ning paneb enne tegudele asumist sihi paika.
Nüüdseks on mul edasi anda 9 tarkusetera, millele tuleks enne veebilehe otsingumootoritele optimeerimist mõelda.
1. Tee eesmärk selgeks
Tähtis on paika panna eesmärk, mida on vaja SEO töödega saavutada. Näiteks võib Sul olla klient, kes omab internetipoodi ning püüdleb müügi suurendamise poole. Teisel kliendil on jällegi soov kasutada veebivõimalusi ja tõsta brändi tuntust. Kolmas klient võib olla hoopiski mõne erialase blogi pidaja ning ta tahab, et kommentaaride ning jälgijate arv kasvaks. Kõik nad vajavad eripärast fokusseeritud lähenemist.
2. Tunne oma teenust või toodet
Tee endale võimalikult selgeks, millega kliendi ettevõte tegeleb. Mõtle ka tema tegevusvaldkonnale laiemalt. Näiteks, kui klient toodab gluteenivabasid mahepõllumajanduslikke küpsiseid, siis vastavad laiemad valdkonnad võivad olla küpsised, küpsetised, maiustused, tervisetooted ja nii edasi.
3. Tunne oma klienti
Tähtis on selgeks teha, kellele Sinu klientide toode või teenus suunatud on. Kui oled sihtrühma kirja pannud, siis võrdle seda ka nende praeguse kliendibaasiga. Kas Sinu ettekujutus klientidest on vastav sellele, kes nad tegelikult on? Kui ei, siis analüüsi, miks see nii on ja kohanda kliendiprofiili vastavalt.
4. Kaardista klientide teekond
Pane end oma kliendi klientide rolli. Mõtle, mis otsingusõnu võiks tema profiiliga inimene kasutada, et jõuda pakutava toote või teenuseni. Selleks võivad olla nii üksiksõnad kui ka sõnapaarid, aga ka üldised või väga spetsiifilised märksõnad. Mõned märksõnad võivad olla teenusele või tootele väga olulised, teised aga vähem. Siin võib toetavate numbrite kõrval abiks olla koostöö Google Analyticsi spetsialistiga.
5. Analüüsi märksõnu
Uuri välja, kas kliendid Sinu poolt valitud märksõnu otsingumootorites ka päriselt kasutavad. Põhjaliku analüüsi saab teha erinevate tasuliste tööriistadega, mille hind ennast väiksema ettevõtte jaoks tihtipeale ei õigusta. Olemas on aga ka mõned piiratud võimalustega tasuta tööriistad, mida saab kasutada. Üheks vahendiks on Google Keyword Planner, mis annab infot otsingumootoris kasutatavate märksõnade mahtude kohta. Kui töötad SEO spetsialistina, siis tasub kindlasti tundma õppida tasulisi tööriistu, nagu Semrush ja Ahrefs. Need teevad töö tunduvalt lihtsamaks.
6. Pane prioriteedid paika
Nüüd on olemas hulk tootele ja klientidele erineva olulisusega märksõnu. Pane need tähtsuse järjekorda selle alusel, millel on suur otsingumaht ning mis on nii tootele kui ka klientidele tähtsad. Selliseid sõnu, mis kõigile mõõdupuudele vastavad, on tõenäoliselt vähe. Sul on aga võimalus luua endale pikk nimekiri nii kõrgema kui ka väiksema prioriteediga märksõnadest, mis potentsiaalselt kõige rohkem külastajaid Sinu kodulehele toovad.
Pakun ka väikese nipi hilisemaks. Kui kasutad tasulist tarkvara, siis saad ka jälgida, mis juhtub, kui kasutad valitud märksõnu. Sul on võimalik näha, kas kliendi kodulehe positsioon otsingumootorites tõuseb või langeb. Sellest saad ka järeldada, kas Sinu loodud SEO strateegia toob tulemusi või tuleks ümber teha.
7. Vaata üle kodulehe HTML elemendid ja sisu
Järgmise sammuna vaata, kas ja kus on eelnevalt paika pandud märksõnu kasutatud kliendi kodulehel. Pööra tähelepanu nii pealkirjadele, alapealkirjadele, sisutekstidele, metakirjeldustele kui ka muudele HTML elementidele. Seda aitab teha veebilehitsejaga integreeritav tasuta tööriist Ahrefs SEO Toolbar, mis annab kogu vajaliku info iga veebilehe kohta. Saad vaadata nii kliendi veebilehte kui ka võrrelda seda teiste kodulehtedega. Sealjuures aitab Sul andmeid tõlgendada vana hea Google’i otsing.
8. Analüüsi kodulehe loetavust
See on kõige olulisem punkt. Lisaks on see ka kõige töömahukam, sest kätkeb endas palju enamat kui lihtsalt märksõnu, metakirjeldusi ja muud taolist. Süvene oma lehekülge ning võrdle seda ka konkurentide omadega. Kas Sinu kliendi veebileht on disainilt kaasaegne ning esteetiliselt paeluv? Kas lehel on lihtne navigeerida ning teavet leida? Kui mitte, siis ka lehte külastavad inimesed sinna väga kauaks püsima ei jää.
Ühelt poolt on see aspekt, mida otsingumootorid jälgivad ning mille järgi veebilehe positsiooni hindavad (niinimetatud bounce rate). Teisalt on mugav ja kaunis koduleht ka ettevõtte usaldusväärsuse tõstmise jaoks võtmetähtsusega. Olenevalt veebilehe suurusest ja keerukusest võib juhtuda, et SEO spetsialistil tuleb appi võtta inimesi ka teistest osakondadest, et teha leht võimalikult kasutajasõbralikuks.
9. Tee sisuplaan
Kodulehe sisuplaan on struktureeritud ülevaade veebilehel avaldatavast sisust, mis määratleb erinevate lehtede eesmärgid, sisu liigid ja peamised sõnumid. See aitab tagada, et iga lehekülg teenib kindlat eesmärki – olgu selleks müük, kliendi harimine või midagi muud.
Sisuplaani raames võid otsustada ka ümber kirjutada mõne eksisteeriva lehe nõnda, et sisaldaks olulisi märksõnu. Vahest oleks hoopis mõistlik luua lehele blogi, milles kajastada klientidele relevantseid, aga ka otsitavaid teemasid? Sisuplaani luues pea kindlasti silmas, et loodav info oleks eelkõige huvitav ja kasulik seda lugevale inimesele, mitte otsingumootorile.
Kui Sa oled need punktid läbi käinud, siis saadki astuda oma esimesed sammud veebilehe optimeerimisel. Sul on ülevaade veebilehe hetkeolukorrast, võimalustest ning sõnastatud on ka eesmärk.
SEO puhul tuleb meeles pidada, et muudatustest tekkiv mõju ei kajastu koheselt. Otsingumootoritel läheb omajagu aega, et tehtud muudatused üles leida ning nende põhjal lehe olulisus ümber hinnata. Võib ka juhtuda, et osad tehtud muudatused ei too soovitud tulemusi ning siis tuleb proovida midagi muud. Osa SEO tööst põhineb alati katse-eksituse meetodil.
Üksi pusides võib kogutud teabe hulk tunduda parajalt suur ning võib olla keeruline leida otsa, millest alustada. Kodulehe SEO optimeerimine on kindlasti üks parimaid asju, mida oma veebilehe leitavuse parendamiseks teha, kuid see on ka päris nüansirikas. Kogenud spetsialist suudab erinevate tööriistade abil erinevad SEO vajakajäämised kordades kiiremini kõrvaldada, võrreldes asja esimest korda tegeva inimesega. Olen ka ise otsingumootorite maailmas uus, kuid Nobelis on mul õnneks pädevad ja kogenud kolleegid, kelle toel olen ka mina saanud palju kiiremini leida ja seada endale õiged sihid.
Kellele see maailm pakub huvi, saab edukalt oma kodulehe optimeerimisega ka ise tegeleda ja selle kohta põhjalikumalt juurde lugeda. Kui puudub huvi või ka aeg, siis tellides SEO teenuse meediaagentuurist saab oodatud tulemuse kindlasti kiiremini, stressivabamalt ja saab kaasa ka häid nõuandeid veebilehe kasutusmugavuse parendamiseks.
Kui ka Sina soovid head kasvulava SEO tippspetsialistiks arenemisel, siis jäta oma andmed siia ja me võtame Sinuga ühendust!
Autor: Heleen Kurvet, SEO nooremspetsialist