Millele tähelepanu pöörata enne kodulehe loomist
Mis on kodulehekülje eesmärk?
See, mida veebileheküljega saavutada soovitakse on esmane küsimus, mida peab endalt küsima. Sellest sõltub nii veebilehe struktuur, külastaja teekond kui ka disain. Ettevõtete puhul on tavaliselt küll laiem vastus müügi kasvatamine, aga eesmärk on see, kuidas selleni jõuda soovitakse.
Eesmärk võib olla näiteks oma ettevõtte väärtuspakkumise selge esitamine: kogemuste, konkurentsieeliste ja müügiargumentide demonstreerimine, leidmaks uusi B2B partnereid. Või eesmärk võib olla oma toodete tutvustamine, ja otsemüügi kasvatamisele. Või näiteks võib olla eesmärgiks leida uusi edasimüüjaid kindlast geograagilisest piirkonnast.
Mis tüüpi kodulehte sa soovid?
Blogi ja e-poe ehitamine nõuab palju erinevaid oskusi ja ka aega. Digitaalse päevaraamatu loomine ei ole liialt keerukas ja ajamahukas. E-poe loomisel tuleb aga silmas pidada, et lehel kuvatavad hinnad, laoseis ja info oleks alati õige, sest vastasel puhul kaasnevad sellega juba majanduslikud tagajärjed. Teisisõnu – mõtle enda jaoks selgeks, kas loodav leht on pigem lihtne ja staatiline (nagu blogi) või siis ajas muutuv ja uuendamist või automatiseerimist vajav (nagu e-pood).
Kui palju võib kodulehe loomine sinu aega võtta?
Kelle jaoks kodulehe loomine on võõras ja kokkupuuteid vähem, vajab ka kordades enam aega, kui kogenud tegija. Lisaks mõjutab vajaminevat aega eelmine punkt – mis tüüpi ja kui keerukas koduleht valmima peaks? Ka kõige lihtsama platvormiga kodulehe ehitamine nõuab esmalt selle tundma õppimist ja teatava aja panustamist.
Kui keeruline on kodulehe struktuur?
Kas tegemist on ühel kuni paaril alamlehel oleva lihtsa kodulehega või ehitad mahukamat erifunktsionaalsustega kodulehte või e-poodi? Kui leht eeldab keerukamat struktuuri, siis muutub järjest olulisemaks lehe UX ehk kasutajakogemus. Eesmärk on ju alati, et lehe külastaja leiaks üles, mida ta otsib. Selleks tuleks luua lehele intuitiivne ja selge struktuur, mis külastaja mõne klikiga soovitud tulemuseni juhib. Kui lehe struktuur on segane, siis inimesed kipuvad sellelt ka pigem kiirelt lahkuma.
Kui oled loodava kodulehe eripärad selgeks mõelnud, võib kodulehe loomine alata. Siin tekib aga pahatihti küsimus – kuidas? Põhimõtteliselt on siin vaid kaks valikut – kas see ülesanne võtta enda kanda või siis delegeerida kellelegi teisele.
Mis on lihtsad võimalused ise kodulehe tegemiseks
Tänu kasutajasõbralikele veebiehitusplatvormidele nagu WordPress, Wix, Squarespace, Eesti oma Voog ja teised, on võimalik iseseisvalt luua professionaalse välimusega veebilehti. Lisaks leiab otsingumootoritest ja Youtube’st hulgalist detailseid õppematerjale nende programmide seadistamiseks ja kasutamiseks. Seega, kel aega ja tahtmist, saab endale täitsa ise esindusliku kodulehe luua.
Ei ole juhus, et 42% kõikidest veebilehtedest on tehtud WordPressi kasutades. Kui algupäraselt ehitati sellele peamiselt blogisid, siis praegu on võimalik sellega luua väga erineva otstarbega veebilehti – blogidest suurte e-poodideni välja. Sellega on lihtne avaldada oma esimene leht, mis näeb igati professionaalne ja esinduslik välja. Eriliseks teeb Worpressi veel fakt, et tegemist on tasuta veebiehitusplatvormiga.
Wix’i ja Squarespace’i eelisteks on intuitiivne kasutajaliides, mida on mugav kasutada ja olemas on ka ette tehtud mallid. Vajaminevaid teemablokke saab kergesti ümber tõsta, juurde lisada ja kustutada. Samas, kuna platvormide poolt on ette antud esteetilised ja kaunid mallid, siis nende kohandamine vastavalt oma maitsele on ka piiratud. Kui on ette teada, et lehel ei tule teha pidevaid muutusi, siis lõputu kohandamisvõimekus ei ole ka nii oluline.
Kodumaine Voog sisaldab integreeritud e-kaubanduse funktsioone, mis võimaldavad lihtsalt lisada tooteid, seadistada hinnakujundust, hallata varusid ja töödelda tellimusi. See integreeritus tagab sujuva kogemuse nii veebipoe omanikule kui ka lõppkasutajale. Lisaks on neil mitmeid malle, mis mõeldud just e-poe ehitamiseks.
Miks võiks lasta koduleht digiagentuuril teha?
Aja kokkuhoid
Kel aega napib, see delegeerib kõik tegevused, mida ta saab, kellelegi teisele. Isegi kui endal on olemas teadmised ja oskused, siis kodulehe loomine on üks hea mahukas ülesanne, mille saab kellegi teise õlule panna, et ise prioriteetsemate tegevustega edasi liikuda. Kui veebilehtede ehitamisega veel kogemust ei ole, siis ajakulu on veelgi suurem.
Kogemuse puudumine
Inimesel või tiimil, kelle jaoks kodulehe loomine on tema igapäevaste töökohustuste osa, on juba treenitud silm märkamaks, mida on vaja lehele lisada ja ära muuta.
Pika kodulehtede ehitamise kogemusega inimene suudab pädevalt anda tulevase kodulehe omanikule nõu, millised tema ideid peaks rakendama ja mida tuleks lahendada teisiti. Selle tõttu on palju vähem katsetamist ja proovimist ning saab esimese korraga väga hea lehe.
Disain ja kasutajakogemus
Lehe disain ei tähenda vaid ilusate värvide valimist vaid ka selle kasutajamugavust. Info peab olema lehel intuitiivselt leitav ja arusaadav. Eriti suuremate ja infomahukamate lehtede puhul tuleb põhjalikult läbi mõelda, kuidas info kategoriseerida nii, et see oleks selgelt leitav.
Veebilehe disainer omab reeglina juba kogemust erinevate poodide, blogide ja muude kodulehtede tegemisel ja oskab lehele luua loogilise struktuuri.
SEO
Kodulehe loomine ei võeta ette lihtsalt lõbu pärast vaid soovitakse, et seda külastaks võimalikult palju inimesi, kes kodulehel kajastatavast huvitatud on. Suur osa publikust jõuab kodulehtedele läbi otsingumootorite nagu Google.
Selleks, et veebileht otsingutulemustes võimalikult kõrgel kohal oleks, peab see aga olema ehitatud nii struktuurilt kui ka sisult nõnda, et see otsingumootorile mõistetav on. Lisaks tuleb koduleht üles ehitada nõnda, et otsingumootori algoritm seda relevantseks ja usaldusväärseks leheks peab ning kindlate märksõnadega seostab. Pädev kodulehtede loomisega tegelev ettevõte oskab veebilehte luues ka sellele tähelepanu pöörata.
GDPR
Kuna oleme Euroopa Liidus, siis veebilehti luues ja hallates tuleb järgida ka Liidu seatud nõudeid. Peamiselt puudutab see isikuandmete kaitse üldmäärust (inglise keeles GDPR), mis seab piirangud veebilehtedel isikuandmete kogumisele ja nende kasutamisele.
Lisaks peavad veebilehed informeerima kasutajaid küpsiste kasutamisest ja saama nende nõusoleku enne küpsiste paigutamist kasutaja seadmesse. Kogenud kodulehtede tegija oskab selle hõlpsalt nõnda ära seadistada.
Määrus hakkab kehtima selle aasta märtsist. Kui seda ei järgita, siis on Euroopa Komisjonil õigus ettevõtjat karistada trahviga, mille suurus on kuni 20 miljonit eurot või kuni 4% ettevõtja ülemaailmsest aastasest kogukäibest.
Turvalisus
Veebilehe turvalisuse baastasand on, et leht oleks ise turvaliselt häkkerite eest kaitstud. Lisaks on väga oluline, et kui lehel kogutakse klientide andmeid, siis ka need andmed oleksid kaitstud.
Viimasel ajal kuuleb järjest enam, kuidas erinevate veebilehtede kasutajate info pahatahtlikult avalikuks saab. See on midagi, mida ettevõte peaks iga hinna eest vältima.
Seetõttu on oluline arvestada turvalisuse aspektiga nii kodulehte arendades kui ka siis, kui see valmis on. Veebilehtede suurimaks turvanõrkuseks on aegunud tarkvara. Seepärast on oluline pidevalt nii platvormi ennast kui ka kasutavaid pistikprogramme uuendada ning kontrollida, et kodulehel ei oleks tekkinud tehnilisi vigu.
Kohandatud lahendused
Iga leht kohandatud lahendust ei vaja. Nagu ennist mainitud, siis ka erinevatel platvormidel valmistatud mallid võimaldavad luua hea kodulehe. Kui on aga kindel visioon, mis nõuab spetsiifilisemaid lahendusi, oleks vaja leht erinevatest plokkidest ise kokku ehitada. Erinevalt platvormipõhistest lahendustest, nagu Wix või Squarespace, saab eridisainiga veebisait pakkuda unikaalsemat ja eristuvamat kohalolekut veebis.
Näiteks WordPressile on loodud suurel hulgal erinevaid eesmärke katvaid valmiskujundusi, mis võimaldavad küll luua hea kodulehe, aga ei pruugi katta kõiki vajadusi. Kui lehte luues on sooviks visuaalselt teisest eristuda ja kasutada spetsiifilisi funktsionaalsusi, on üldjuhul ainuvõimalikuks lahenduseks erikujundusega koduleht.
See tähendab seda, et kodulehe disain on loodud disaineri poolt täpselt vastavalt veebilehe vajadustele. Sel juhul ei ole tarvis teha kompromisse. Eridisain on justkui rätseptöö, mille puhul on arvestatud detailseid vajadusi nii disainis kui funktsionaalsuses.
Millal siis ikkagi luua koduleht ise ja millal kaasata professionaalid?
Lihtsa kodulehe loomine on viimaste aastate jooksul muutunud tavakasutajale palju kättesaadavamaks. Sellegipoolest tuleb arvestada, et kodulehe valmistamisesse tuleb investeerida arvestatav kogus aega. Ajamahukas ei ole vaid kodulehe loomine ise, vaid ka selleks vajaminevate teadmiste omandamine ja erinevate vigade parandamine. Kel selle vastu siiras huvi, saab selle ülesandega hakkama. Kõige stressivabama ja korrektsema tulemuse saab kindlasti siis, kui kaasata protsessi oma ala professionaalid. Siit koorub aga välja järgmine küsimus – mille järgi hinnata, kas tegemist on professionaaliga? Kõige kindlam on kasutada mõne pika ajalooga digiagentuuri teenust. Meedia- või digiturundusagentuuris on koos mitmed oma ala professionaalid, kes on spetsialiseerunud kindlatele valdkondadele. Agentuur saab anda tehtud tööle ka garantii ja võib toetada veebiarenduses ka edaspidi. Koostöös saabki luua ühe tõeliselt kvaliteetse kodulehe.
Uuri Nobelilt, kas ja mis mahus saaksime sinu kodulehe loomisele kaasa aidata .