Erinevalt reklaamidest, mille mõju on praktiliselt kohe võimalik näha, paistavad SEO tulemused tihti välja alles siis, kui on tehtud mitmeid kuid pidevat, järjekindlat tööd. Seetõttu pole üllatav, et ettevõtja esimene instinkt on – eriti väiksemate turunduseelarvete puhul – tegeleda tegevustega nagu digireklaamid, mis ka kohe mõõdetavaid tulemusi annavad.
Sellegipoolest ei tasu SEOd unarusse jätta, kuna orgaaniline liiklus on pikas perspektiivis kõige odavam moodus tuua oma lehele kasutajaid, kellel on ka reaalne huvi su toodete ja teenuste vastu. Ja erinevalt reklaamidest, mis lõpetavad tulemuste toomise kohe, kui nendega tegelemine peatada, võib orgaaniline liiklus püsida kõrge ka siis, kui vahepeal optimeerimisega tegelemiseks aega ei ole.
Küll aga võib vastuargumendiks tuua, et SEO tundub liiga keeruline ja tehniline tegevus, mille puhul on raske välja mõelda, kuskohast pihta hakata. Kui ettevõttes puudub kogenud digiturundaja või SEO spetsialist, siis võib olla keeruline seda valdkonda hoomata.
Siin artiklis vaatamegi, kuidas oma lehe optimeerimisega algust teha ja saada endale ette teetähis, mille abil iga ettevõtja saab oma veebilehte ka ise Google’ile meelepärasemaks muuta.
Mis on SEO seisukohalt oluline?
Otsingumootorite eesmärk on – nende enda sõnul – pakkuda inimesele just neid otsingutulemusi, mida inimene enim vajab. See tähendab, et nad üritavad aru saada, mis sisu inimese küsimusele vastab ja milline leht on inimesele kõige parem koht selle sisu tarbimiseks.
Ehk siis SEO seisukohalt on olulised kaks küsimust:
- Mida su lehekülg ütleb ja kas see on inimestele huvitav?
- Kui mugav on seda lehekülge kasutada?
Otsingumootorid on praeguseks üpriski targad ja saavad üldiselt päris hästi aru, millest veebileht räägib (olenemata sellest, kas tegu on ingliskeelse või eestikeelse lehega). Üksikute märksõnade ja nende otsingumahtude tähtsus on seetõttu ajas vähenenud. Kuid see ei tähenda, et lehe sisule ei peaks tähelepanu pöörama. Kui su veebileht räägib teemadest, mis kedagi ei kõneta ning mida inimesed ei otsi, ei hakka ta ka kunagi orgaanilises otsingus välja tulema.
Sellest olulisem on lehe tehniline pool ja kasutajamugavus. Google’i jaoks on oluline see, kui kauaks inimene su lehele jääb, kas ta vaatab seal enam kui ühte lehte ning kui heas tehnilises seisus see leht üldiselt on. Siia alla käib muuhulgas ka lehe laadimiskiirus, sest ka Google teab, et inimesed on kannatamatud ja tahavad informatsiooni saada võimalikult kiiresti.
Tehnilise poole puhul on eriti tähtis ka see, kuidas ja kui hästi töötab veebileht mobiiliseadmetes. Seda eriti vanemate lehtede puhul, mille arendamisel pole alati mobiilivaateid arvesse võetud. Kuna suur osa inimesi kasutab internetti just nutiseadmetest, on see eriti oluline signaal ka otsingumootoritele.
Kuidas siis alustada?
- Hea koht, millest oma lehe optimeerimist alustada, on vaadata oma lehe orgaanilist liiklust Google Analyticsist või Google Search Console’ist. Sealt on võimalik näha, kas ja kui palju orgaanilist liiklust üldse su lehele jõuab ning millistele maandumislehtedele inimesed otsingumootoritest liiguvad (ehk mis maandumislehed Google’is enim välja tulevad). Seeläbi on võimalik aru saada, millised veebilehe maandumislehed inimestele enim huvi pakuvad.
- Teine oluline punkt on hinnata oma veebilehe tehnilist seisu. Ka seda on võimalik teha Google’i tööriistade abil. Sealtkaudu on võimalik anda sisendit veebilehe arendajale, et lahendada veebilehe kiiruse ja käitumisega seotud probleeme. Oma klientidele SEO töid tehes kasutame me muidugi ka veidi keerulisemaid tööriistu, mis hindavad veebilehte samadest aspektidest kui Google. See lubab meil tuvastada erinevaid veebilehega seotud probleeme alates katkistest sisemistest linkidest kuni puuduvate metaandmeteni. Enamus selliseid tööriistu on kahjuks küll tasulised.
- Kolmas aspekt SEO tööde puhul on välja mõelda, mida inimesed otsivad. Sellise märksõnaanalüüsiga on võimalik aru saada, milliseid teemasid ning mis sõnastuses peaks oma kodulehel kasutama. Seda osa on ilma tööriistu kasutamata veidi keeruline teha, aga mingisugust aimu sõnadest, millega leht juba välja tuleb, on võimalik saada Google Search Console’ist.
SEO tervisekontroll
Kuna see kõik on käsitsi tehes ikkagi üpris aeganõudev, oleme me Nobelis kokku pannud teenuse nimega SEO tervisekontroll. See kiiraudit annab ülevaate nii lehe tehnilistest puudustest kui ka lehe valdkonnaga seotud märksõnadest. Teenuse eesmärk on võimalikult kiiresti ja konkreetselt anda ettevõttele ette kaart tegevustest, mille abil oma lehe nähtavust ise parandada saab.
SEO tervisekontroll hindab sinu SEO hetkeolukorda. Sellega saad sa kiire ülevaate ettevõtte veebilehe tehnilisest seisust, kasutajate otsingukäitumisest ja ka SEO strateegia, mida oma veebilehel rakendada.
Analüüside põhjal valmiv SEO strateegia annabki ette konkreetsed tegevused, mida saab ise oma veebilehel ellu viia, et oma lehe orgaanilist liiklust kasvatada.
Kiiraudit pole loomulikult nii põhjalik kui päris SEO audit. Sellegipoolest on ta hea lähtekoht, mis annab kätte suunised selles osas, mis lehega teha tuleb. Samuti valmib see, nagu nimigi ütleb, kiiresti ja vähese kuluga ning on ka tunduvalt odavam moodus alustamiseks, kui SEO täisteenuse ostmine.
See kiiraudit ongi mõeldud eelkõige ettevõtetele, kes tahavad võimalikult vähese kuluga oma veebilehe SEOst ülevaadet saada ja leida alguspunkt, kust tööga pihta hakata.
Muidugi tuleb ka meeles pidada, et eelkõige nõuab edukas veebilehe optimeerimine pidevat tööd. Meie audit ei paku hõbekuuli, mis su kodulehe Google’is kohe esimesele positsioonile viib. Küll aga annab ta kindlustunde, et veebilehe optimeerimisel ja arendamisel liigud sa õiges suunas ning visa tööga on võimalus üpris kiiresti ka reaalseid tulemusi näha.
Autor: Alexander Maasik, SEO tootejuht