Siin aga ilmutavad ennast mitu probleemi. Google’i esimene otsingutulemus, mis toob lehele enim orgaanilist liiklust, on valdava osa veebilehtede jaoks enamike märksõnade puhul kättesaamatu. Lisaks ei tähenda esimesel positsioonil olemine, et kõik erinevatest seadmetest otsinguid tegevad inimesed just Sind seal esimesena näevad.
Kuigi SEO tööriistad aitavad hinnata, millisel positsioonil konkreetsed märksõnad asetsevad, siis reaalsuses on tegu suhteliste numbritega, sest Google kasutab personaliseeritud otsingutulemusi. Viimaseid mõjutab nii kasutaja varasem käitumine kui ka asukoht. Täpseid reegleid ei tea keegi, sest Google’i algoritmide sügavam sisu on tundmatu maa.
Seetõttu ongi oluline hallata klientide ootuseid SEO teenusele. Selles artiklis vaatame neid protsesse ning põhimõtteid, millega Nobelis kliendi ootustele ja soovidele läheneme.
Kliendi ootuste haldamine SEO tööde puhul
SEO mõistmiseks peab mõtlema laiemalt. Veebilehe optimeerimise – nagu igasuguse turundustegevuse – eesmärk on ettevõttele raha teenimine e-poe müükide, uute klientide võitmise või bränditeadlikkuse tõstmisega.
Digiturunduses loetakse orgaanilist liiklust, mida kasvatatakse SEO abil, kõige paremaks mooduseks ettevõtte toodete ja teenuste viimiseks neist huvitatud inimesteni. Sellel on tavaliselt kõrgem kodulehe eesmärkide konverteerimise protsent kui teistel digitaalsetel kanalitel. Seetõttu on SEO valdkond, millesse investeerimine tasub end pikas vaates alati ära.
Kui sõlmida kliendiga kokkuleppeid ning selgitada välja tema ootuseid SEO töödele, siis tuleb vestluse käigus minna võimalikult süvitsi ja mõista, mida klient tegelikult vajab. Automüüja võib öelda, et tahab märksõnaga „auto“ olla Google’is esimesel positsioonil, aga tõenäoliselt ei aita see tal oma tooteid paremini müüa. SEO spetsialist peab siinkohal olema see inimene, kes veenab klienti, millised on tema jaoks tegelikult olulised märksõnad. Samuti peab spetsialist mõistma, milline on reaalne võimalus konkreetse märksõnaga tõusta ning kui palju. Võib juhtuda, et kliendi veebilehte ning teenuseid arvestades ongi võimalik oluliste märksõnadega jõuda vaid Google’i TOP 10 tulemuste hulka, aga mitte esimesele positsioonile. Tõsiasi on, et juba see kasvatab lehe väärtust piisavalt, et SEO tööd läheksid asja ette.
Spetsialist peab olema ka hea klienditeenindaja
Eelnevast lähtuvalt peab spetsialist suutma kliendile selgeks teha, millised on reaalsed KPI-d (key performance indicator ehk tulemuslikkuse võtmenäitaja), mida tasub jälgida ning kuhu on potentsiaalselt võimalik jõuda.
SEO puhul tuleb samuti arvestada, et tulemusi ei ole võimalik saavutada koheselt. Tihtipeale võib orgaanilise liikluse kasvu märgata alles kaks või kolm kuud hiljem. Ka selle osas tuleb kliendiga aus olla ning talle seda võimalikult täpselt selgitada. 2024. aasta statistika näitab, et keskmine veebileht, mis paikneb Google’i TOP 10 tulemuste hulgas, on enam kui kaks aastat vana. Ainult 19% uutest veebilehtedest jõuavad Google’i TOP 10 hulka esimesel aastal.
Võib öelda, et SEO spetsialist peab olema ka väga hea klienditeenindaja, kes suudab klienti mõista ning tema muredele ja soovidele parimat võimalikku lahendust leida. Liiga palju on neid „turundusspetsialiste“, kellel ei ole probleemi oma lubadustega õhulosse ehitada.
SEO protsessid Nobelis
Juba hinnapakkumise koostamisel uurime kliendilt, millised on tema ootused ning millised on need tooted või teenused, millega ta soovib otsingumootorites välja tulla. Seejärel saame koostada kliendile tema eesmärkidega kooskõlastatud personaalse lahenduse.
Kliendilepingu sõlmimise järel teeme alati täiendava koosoleku, kus osalevad lisaks kliendile nii meie spetsialist kui ka projektijuht. Kohtumise eesmärgiks on täiendavalt täpsustada kliendi vajadusi, selgitada võimalusi ning panna kirja täpsemad KPI-d, mida koostööst oodatakse.
Paika pandud KPI-d on aluseks pikaajalise SEO strateegia koostamisele, mille alusel edasine tegevus toimub. See lihtsustab ka hilisemat SEO tulemuste esitlemist, kuna kõiki töid ning numbreid vaadeldakse just nendest seatud eesmärkidest lähtuvalt.
Muidugi on pikaajalise koostöö puhul tavapärane, et prioriteedid muutuvad või KPI-d saavutatakse sajaprotsendiliselt. Sellisel juhul tuleb kliendiga taaskord maha istuda ning otsustada, millised on järgmised prioriteedid ja eesmärgid, mille poole pürgida.
Kõrged ootused aitavad kvaliteeti hoida
Peab tõdema, et kliendi kõrged ootused on pigem positiivne nähtus. Kui soovid pakkuda head SEO teenust, siis on vaja pingutada ning tihtipeale sihtida eesmärke, mis esitavad väljakutseid. Töötamine SEO spetsialistina on huvitav, sest nii kliendid kui ka otsingumootorid seavad alati kõrgeid ning ajas muutuvaid ootuseid. Nobelis on meie ülesandeks nendele proovikividele asjatundlikult vastata.
Sellest lähtuvalt on meie töö oluliseks osaks enesetäiendamine ning SEO meeskonnas kogemuste jagamine. Iga kuu toimuvad meil meeskonnasisesed koolitused ning kõigil töötajatel on isiklikud õppeplaanid, mis aitavad end harida just nendel teemadel, mis neile kõige põnevamad tunduvad.
Kliendi ootused on alati kõrged ning SEO spetsialisti ülesandeks on neid ausalt hallata. Siinkohal on olulised läbipaistvus ning selgus. Kliendile tuleb selgitada, millised on võimalused, mida veebilehega ette saab võtta. Seejärel tuleb paika panna SEO eesmärgid, mis on nii teostatavad kui ka kliendi huve teenivad. See on võimalik vaid siis, kui SEO spetsialist tunneb hästi oma tööd ning ennast piisavalt täiendab. Kui arvad, et SEO spetsialisti töö võiks Sind kõnetada ja sooviksid end Nobelis proovile panna, siis võta meiega ühendust!
Autor: Alexander Maasik, SEO tootejuht