Just orgaaniline liiklus toob kodulehele enim potentsiaalseid kliente, kellel on selge soov ja vajadus ettevõtte toodete järele. Aga SEO töö ei ole iga hinna eest lehe külastajate arvu suurendamine ja ebaoluliste otsingumärksõnadega esile tulemine. Rõhk peab olema just õigete inimeste veebilehele toomisel. Seda, kes on õiged kliendid, teab ettevõte üldiselt ise kõige paremini.
Seetõttu ongi eesmärkide seadmine väga oluline. Aastate jooksul on meil sadade eriilmeliste klientidega välja kujunenud praktika, et kõiki töid tehes tuleb eesmärgid kohe alguses võimalikult täpselt paika panna. Eriti kehtib see SEO puhul, kus tulemuste nägemine võib veidi kauem aega võtta. Tänu hästi seatud eesmärkidele on nii SEO spetsialistil kui ka ettevõttel selged ja kindlad tulemused, mille poole püüelda. Lisaks on lihtsam hinnata, kui edukas ja kasumlik SEO töö on.
Viskame nüüd pilgu peale, kuidas on kõige parem SEO tööde eesmärke seada ja kuidas nende tulemusi hiljem mõõta. Samuti vaatame, millised on potentsiaalsed konflikti- ja ohukohad.
SEO eesmärgid
SEO puhul on alati tähtsaimaks eesmärgiks kliendi orgaanilise nähtavuse suurendamine. Lihtsustatult võiks öelda: kui orgaaniline liiklus kodulehel kasvab, siis on SEO spetsialist teinud head tööd. See aga pole alati tõsi, kuna orgaanilise liikluse kasv võib tähendada ka lihtsalt ettevõtte brändi otsingute kasvu. Samuti võib see viidata ka, et ettevõte tuleb välja märksõnadega, mis pole tema äriliste eesmärkide seisukohalt üldsegi olulised.
Kuidas seada häid eesmärke?
SEO eesmärkide seadmiseks on agentuuril vaja mõista kliendi ärilisi ambitsioone. Uutelt klientidelt küsime alati esimesel kohtumisel, mida nad soovivad oma veebilehega saavutada. Kas nende eesmärk on suurendada teadlikkust, genereerida müügikontakte, suurendada e-poe müüki või parandada klienditoe kättesaadavust? Nendest tulenevalt saab seada SEO eesmärgid, mis toetavad firma suuremat missiooni.
Samuti on eesmärkide puhul oluline, et nad oleks mõõdetavad ja üheselt arusaadavad nii SEO spetsialistile kui ka kliendile.
Eesmärkide seadmisel üritame lähtuda SMART-mudelist. See aitab tagada, et eesmärgid on selgelt määratletud ja saavutatavad. Tegu on akronüümiga, mis koosneb viiest kriteeriumist, millega eesmärke seades arvestada.
- S ehk Selge (Specific). Eesmärk peab olema konkreetne, mitte üldine. Näiteks “veebilehe orgaaniliste külastajate arvu suurendamine 20% võrra kuue kuu jooksul” on selgem eesmärk kui lihtsalt “veebilehe populaarsuse kasvatamine”.
- M ehk Mõõdetav (Measurable). Mõõdetavuse kriteerium aitab määrata eesmärgi saavutamiseks vajalikke konkreetseid näitajaid.
- A ehk Saavutatav (Achievable). Eesmärk peaks olema piisavalt ambitsioonikas, et motiveerida, kuid samas ka realistlik, et vältida pettumust.
- R ehk Asjakohane (Relevant). Eesmärk peaks olema kooskõlas organisatsiooni üldiste sihtide ja väärtustega.
- T ehk Ajaliselt määratletud (Time-bound). Eesmärgil peab olema kindel tähtaeg.
SMART-mudeli kasutamine muudab eesmärkide seadmise struktureeritumaks ja tõhusamaks. Sellega tagame, et eesmärgid on läbimõeldud ning see aitab suurendada nende saavutamise tõenäosust.
Võimalikud eesmärgid
Eesmärkide seadmisel tuleks arvestada, et need peavad peegeldama ettevõtte konkreetseid eesmärke ning samas oleksid ka mõõdetavad. Tavaliselt on SEO tööde eesmärgiks üks järgnevast.
- Orgaanilise liikluse kasv. Orgaanilise liikluse kasv on üks peamisi SEO tööde edukuse näitajaid. See kuvab, et rohkem inimesi leiab veebilehe otsingumootorite abil üles.
- Märksõnade positsioonid. Märksõnade positsioonide jälgimine aitab mõista, kuidas kliendi sisu konkureerib teatud otsingupäringutes. Eesmärgiks võiks olla positsioneerimine teatud oluliste märksõnadega esimesel lehel või esikolmikus.
- Konversioonimäär. Samuti võib jälgida, kui palju tõuseb SEO tööde tulemusena lehelt tulevate päringute või uute kontaktide arv.
- Lehe autoriteetsus. Tõsiseltvõetavus, mida sageli mõõdetakse domeeni autoriteetsuse (DA) või lehe autoriteetsuse (PA) skooridega, näitab veebilehe usaldusväärsust ja kvaliteeti otsingumootorite silmis. DA sõltub nii lehe tehnilisest seisust, väliste linkide arvust ja sisust kui ka paljudest muudest näitajatest. Kõrgema autoriteetsusega leht on üldiselt ka märksõnadega kõrgematel positsioonidel ning sellel on ka rohkem liiklust.
Täpsemad eesmärgid selguvad iga kliendiga koos arutades. Võtame arvesse nii kliendi soove kui ka oma kogemusi ja orgaanilise liikluse mahte. Samuti arvestame kliendi valdkonna konkurentsiga.
Eesmärkide poole püüdlemine
Eesmärkide seadmine on muidugi vaid esimene samm. Oluline on ka pidev SEO-ga tegelmine ning tulemuste regulaarne jälgimine. Selleks saab kasutada SEO-tööriistu, nagu SEMRush või Ahref, aga ka analüütilisi tööriistasid, nagu Google Analytics või Google Search Console.
Samas tasub meeles pidada, et SEO tööd ei too tulemusi üle öö. Üldiselt võib kuluda kuni kolm kuud enne, kui otsingumootorid lehel muudatusi märkavad ning lehe märksõnade positsioonid muutuvad. Sellegipoolest jälgime nii orgaanilist liiklust kui ka prioriteetsete märksõnade positsioonide muutumist iganädalaselt. See aitab märgata potentsiaalseid ohte varakult ning vajadusel kiiresti reageerida.
SEO eesmärkide seadmine on dünaamiline protsess, mis nõuab pidevat tähelepanu ja kohandamist. Oluline on mõista, et SEO on maraton, mitte sprint, ja tulemuste nägemiseks võib kuluda aega. Seega, kui eesmärk on järgmisel päeval Google’i esilehel troonimine, siis oleks mõistlikum kasutada reklaame. Samas ressursid, mis kuluvad SEO tööde peale, toovad tulemusi ka tunduvalt kauem.
Kui soovid, et seaksime ka Sinu veebilehele ühiselt SEO tööde eesmärgid, siis võta julgelt ühendust Nobeliga!
Autor: Alexander Maasik, SEO tootejuht