Koduleht on praegu üks kõige olulisemaid vahendeid ettevõtte turundamiseks, seega ei saa veebilehe tegemine olla midagi, mis jääb juhuse hooleks. Kodulehe tellimisel peab olema väga põhjalik ja sellesse tuleb suhtuda sama tõsiselt, nagu oma kodu ehitamisse. Veebilehe tegemine ongi ju sisuliselt virtuaalse kodu ehitamine. Siit 7 olulisemat asja, mida peab meeles pidama, kui eesmärgiks on veebilehe tegemine:
1. Kodulehe eesmärgi puudumine.
Enne, kui tellida koduleht peab selgelt määratlema, millist eesmärki see peab täitma. Veebilehe tegemine ei saa olla suunatud laialivalguvate suvaliste sihtide poole. Erinevad eesmärgid võivad olla:
- brändituntuse suurendamine – oma teenuste ja toodete tutvustamine, oma olemasolust teada andmine;
- müügi kasvatamine – selged pakkumised, üleskutsed ostu sooritamiseks (call to action), ostu lihtsustamine, konversioonimäära suurendamine (konversioonid – toote või teenuse ost);
- oma praeguste ja potentsiaalsete klientidega suhtluse lihtsustamine ja parandamine – uudised, uudiskirjad, kontaktvormid, klienditugi;
- autoriteedi kasvatamine – kasuliku ja professionaalse sisu loomine (sisuturundus), seeläbi usalduse kasvatamine;
Efektiivne koduleht täidab kõiki neid eesmärke. Kahtlemata on seda raske saavutada, kuid asi on seda väärt. Luua oma ettevõttele veebileht – see on investeering. Siit koorub ka tõsiasi, et kodulehega peab tegelema regulaarselt. Kodulehe külastajad märkavad, kui kodulehel puudub värske informatsioon ja ost jääb seetõttu tihti sooritamata. Potentsiaalsele kliendile jääb mulje, et veebilehe tegemine ei ole prioriteet, millesse oleks viitsitud panustada.
2. Hinna eelistamine kvaliteedile – Ihne maksab topelt!
Kodulehte peab suhtuma kui investeeringusse, mis peab tootma tulu. Suhtumisega “valin kõige odavama pakkumise” ei tasu loota, et investeering toob suurt tulu. Veebilehe tegemine optimaalsest väiksemate finantsidega tähendab seda, et kodulehe disain on kole, otsingumootoritele optimeerimata, minimaalse sisuga ehk kodulehe külastajad ei saa oma vajadustele vastuseid, kasutajasõbralikkus on nõrk ja pole mobiilsõbralik.
Kõik need asjad on olulised ja mõjutavad tulusust. Tänapäeval on inimesed väga nõudlikud ja kui koduleht ei võimalda saada vajalikku informatsiooni teenuse või toote kohta esimese 10 sekundi jooksul, siis nad lahkuvad. Veebilehe tegemine võib võtta aega, kuid esmamulje kujuneb kohe.
Oluline on mõelda ka sellele, et koduleht ja sellel olev informatsioon peavad olema regulaarselt uuendatud. Seetõttu peab kodulehe jaoks valima korraliku ja mugava sisuhaldustarkvara. Ei ole soovitav valida unikaalseid lahendusi, mida saab arendada ja hallata ainult üks teenusepakkuja. Äkki tekib vajadus teenusepakkujat vahetada – siis muutub kodulehe arendamine tihti liiga kalliks või isegi võimatuks. Kui veebilehe tegemine on eesmärgiks, siis mõtle investeeringud läbi ja arvesta tulevikuga.
Laialt levinud sisuhaldustarkvara valikul saab tuge igalt professionaalselt teenuspakkujalt. Hea näide on WordPress’i sisuhaldustarkvara, millele on tohutult suur ülemaailmne lahenduste kogum (erinevate funktsioonidega vidinad, kujundused), seda on väga lihtne arendada. Veebilehe tegemine sellel platvormil on suhteliselt lollikindel.
Kui palju aga maksab kodulehe valmistamine? Kuna tegemist on väga nüansirikka tööga, siis hind kujuneb iga projekti puhul vastavalt vajadustele ja võib väga suuresti varieeruda.
3. Kasutaja- ja mobiilisõbralikkuse ignoreerimine.
Veebilehe tegemine on investeering, mille puhul sa ei saa jätta tähelepanuta kasutajasõbralikkust. See on kodulehe juures üks kõige olulisemaid faktoreid ja kodulehe efektiivsuse näitajaid. Külastajaid on võimalik kodulehele tuua, kasutades väga erinevaid kanaleid (SEO, Google Ads jt reklaamikanalid otsingumootorites, bannerid populaarsetel kodulehtedel). Kui aga lehe kasutajamugavus on halb, siis lähevad kõik need investeeringud tühja. Näiteks Google Ads’is oleneb kliki hind väga palju kasutajasõbralikkusest ja kui leht pole kasutajasõbralik, siis võib kulu olla mitu korda suurem. Seega on veebilehe tegemine su investeeringu lihtsalt ära söönud.
Veebilehe tegemine tuleks ajastada enne kampaania alustamist – kodulehe peab juba raha säästmise eesmärgil korda tegema. Täna on oluline mõelda ka nutitelefonide kasutajatele, sest väga suur osa (mõningate teenuste ja toodete puhul üle poole) inimesi teeb esmase otsingu just oma nutiseadmeid kasutades ja kui koduleht pole mobiilisõbralik, siis kipuvad nutiseadme valdajad kodulehelt lahkuma. Kui eesmärgiks on veebilehe tegemine, siis arvesta ka mobiilikasutajatega!
4. SEO ignoreerimine.
Selleks, et ettevõtte koduleht oleks leitav otsingumootorites on vaja, et need lisaksid selle oma andmebaasi. Et see juhtuks, peab kodulehte otsingumootorite jaoks optimeerima. Veebilehe valmistamine kui tegevus peab selle aspektiga arvestama. Enamgi veel – on oluline jõuda otsingutulemuste esimesele lehele ja võimalikult ettepoole, sest üle 90% otsingumootorist tulevatest külastustest tuleb just otsingutulemuste esimeselt lehelt.
Kui veebilehe tegemine on ette võetud, siis peab kodulehte optimeerima selliselt, et vähemalt ettevõtte brändi otsingul oleks koduleht esimesel positsioonil ja soovitavalt ka ettevõtte tegevusi või tooteid kirjeldavate märksõnadega oleks avalehel.
Kui ettevõte tegutseb vaid teatud piirkonnas, siis aitab lokaalne SEO, vastasel juhul hakkab koduleht konkureerima kogu riigi teenusepakkujatega ja tihti on see “võimatu missioon”.
Lokaalne SEO tagab, et kui keegi otsib teenuseid ja tooteid konkreetses piirkonnas, siis kuvatakse just selles piirkonnas tegutsevate ettevõtete kodulehed ja mujal tegutsevad jäetakse tahapoole. Selliselt väheneb konkurents otsingumootorist. Veebilehe tegemine peab SEO asjaoludest lähtuma.
5. Kodulehe efektiivsuse mõõdetavuse tagamine.
Mis on kasu kodulehest, mille tõhusust ei mõõdeta ega analüüsita? See oleks sama, nagu sõita autoga, millel puudub spidomeeter kiiruse jälgimiseks ja läbisõidumõõdik kauguste mõõtmiseks. Veebilehe tegemine – ilma mõõdetavuse ja analüüsita unusta see ära.
Ei piisa vaid teadmisest, kui palju külastusi koduleht sai. Peab teadma ka seda, kust külastused tulevad, kuidas inimesed kodulehel käituvad, kas koduleht täidab oma eesmärki (näiteks kui palju inimesi külastab kontaktlehte), kas ja kuidas reklaamikampaania töötab. Selleks on olemas erinevaid statistikat ja analüüsi pakkuvad teenuseid.
Näiteks tooks välja Google Analytics’i, mis on tasuta ja annab väga põhjaliku ülevaate sellest, kuidas külastajad kodulehel käituvad.
Teine teema on muidugi selle informatsiooni tõlgendamine, milleks oleks mõistlik tellida professionaalne internetiturunduse analüüs.
Teades, milline osa kodulehest toimib ja milline mitte, saab oluliselt tõsta kodulehe ja internetiturunduse kampaaniate tulusust. Sellisel juhul muutub ka veebilehe tegemine tõhusamaks investeeringuks.
6. Töö vastuvõtmine, kui tegemata on kodulehe audit.
Enne, kui võtta tellitud koduleht kasutusse, peaks kontrollima, kas koduleht on tehtud arvestades tänapäeva SEO ja kodulehe tehnilisi nõuded?
Lihtsaim viis selleks on kasutada tasuta tööriista PageSpeed Insights, mille abil saab kontrollida elementaarseid kodulehe tehnilisi näitajaid ja lisaks selle mobiilisõbralikkust.
Sa ei võtaks ju valmis kodu ka vastu ilma hindamiseta? Seega ka veebilehe tegemine vajab kasutuseelset spetsialisti analüüsi.
7. Kontrolli puudumine oma domeeni ja kodulehe üle.
Siin on soovitus lihtne. Domeeninime (kodulehe aadressi) peab ettevõte ise enda nimele registreerima ja juurdepääsuandmed (paroolid) alles hoidma.
Sama kehtib ka veebimajutuse ja kodulehe kohta. Vastasel juhul võib tekkida olukord, kus ei saa ei oma domeeni ega kodulehte hallata ja kogu eelnev vaev ja investeering läheb kaduma ja kõik tuleb alustada uuesti. Veebilehe tegemine suvalisele domeeninimele ei ole ka hea turunduse perspektiivist pädev.
Kui Sinu eesmärgiks on aga oma ettevõttele veebilehe tegemine, siis võta meie spetsialistidega ühendust!